Nauka latania dronem i kurs na szybowce – zasady szkoleń i egzaminy

Nauka latania dronem i kurs na szybowce – zasady szkoleń i egzaminy

W ostatnich latach rośnie w Polsce zainteresowanie zarówno, co do pilotowania szybowców, jak i sterowania dronami, które dają możliwość podziwiania ziemi z powietrza. W obu tych przypadkach, o czym nie wszyscy wiedzą, konieczne jest wyrobienie odpowiednich uprawnień, zezwalających na latanie. O ile w przypadku lotu szybowcami wydaje się to oczywiste, o tyle nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że aby móc obsługiwać profesjonalne drony i nie narazić się na kary, nie wystarczy ich kupić, ale trzeba również przejść do ich legalnego sterowania konieczne szkolenia. Jak one wyglądają i kto może się starać o licencję?

Szkolenia na operatorów drona

Szkolenia UAVO, bo tak określa się kursy przygotowujące do egzaminu państwowego na operatora drona, można wykonać w jednym z dowolnie wybranych, polskich ośrodków szkoleń lotniczych. Dla przykładu, w zachodniej Polsce prowadzi je Ośrodek AZL (Aeroklubu Ziemi Lubuskiej), a szczegółowe informacje na temat wymagań i przebiegu takiego kursu można znaleźć na jego stronie: https://osl.azl.pl/project/uavo-drony/. Co do zasady szkolenie to nie daje jeszcze uprawnień do latania i żeby móc legalnie sterować dużymi dronami, trzeba zdać końcowy egzamin przed Państwową Komisją Lotniczą LKE.

Całość szkolenia podzielona jest na dwa etapy: teorię, podczas której poznaje się najważniejszą wiedzę dotyczącą latania i sprzętu, oraz praktykę, realizowaną na konkretnych dronach – w lotach z pomocą instruktora i następnie samodzielnych. Samo przystąpienie do kursy jest możliwe dla kandydatów bez ograniczeń wiekowych (w przypadku kat. VLOS) oraz od 18 lat (dla kategorii BVLOS). W pierwszym przypadku nie jest wymagane orzeczenie lekarskie, a w drugim owszem – dla tzw. świadectwa kwalifikacji.

Szkolenia pilotażu szybowcowego

Osoby, które chciałyby świat podziwiać z góry, a nie z poziomu kamery drona, najczęściej decydują się szkolenie na licencję pilota szybowca. Jest ono nieco prostsze niż na pilota większych maszyn, dlatego cieszy się sporą popularnością. Podobnie, jak w przypadku innych kursów latania, całość dzieli się na teorię i praktykę, a dodatkowo każda z tych części kursu jest obowiązkowa i na jej podstawie przystępuje się na koniec do egzaminu państwowego. Szczegóły zajęć rozpisane są na stronie https://osl.azl.pl/project/kurs-szybowcowy-spl-szkolenie/ i dzięki temu można się też zorientować, jakie są ograniczenia w możliwości uczestnictwa w takim szkoleniu. W odróżnieniu od pilotowania drona, należy mieć ukończone 16 lat, żeby móc ubiegać się o licencję, natomiast na kurs można się zapisać już w wieku 14 lat, przygotowując się do egzaminu wcześniej i nabierając odpowiedniej wprawy.

 

Co ważne, przed decyzją i opłaceniem szkolenia pilotażu szybowcowego dobrze jest wykonać badania lekarskie, bez których na późniejszym, praktycznym już etapie kursu, nie można wsiąść samodzielnie za stery szybowca. Badania te wykonuje się u lekarzy oceniających stan fizyczny kandydatów na pilota i wystawiających tzw. orzeczenia lotniczo-lekarskie co najmniej drugiej klasy.

Dodaj komentarz