Tanie linie lotnicze – wady i zalety

Tanie linie lotnicze – wady i zalety

Tanie linie lotnicze parę lat temu uznawane były przez wielu Polaków za dość dziwny wymysł, co do którego skuteczności, sprawności i bezpieczeństwa nie można było mieć żadnych gwarancji. Dziś już tak nie jest i tanie linie lotnicze przejęły sporą część rynku.

Tanie linie lotnicze, zwane też bardziej profesjonalnie przewoźnikami niskokosztowymi inwestują dość duże pieniądze w zakup i eksploatację floty. Pod tym względem różnice między tanimi a regularnymi przewoźnikami wcale nie są duże. Oczywiście ze względu na charakterystykę działalności i wykonywanych rejsów zwykle u przewoźników niskokosztowych nie można cieszyć się aż takim komfortem, jak u przewoźników regularnych, natomiast nie oszczędza się na bezpieczeństwie. Rzecz jasna każdy z tanich przewoźników ma swoje własne sposoby na to, aby funkcjonowanie lotów uczynić jeszcze tańszym i stąd biorą się pewne różnice pomiędzy konkretnymi przewoźnikami.

Te, które dla pasażerów są najbardziej widoczne to przede wszystkim typy samolotów. Oczywiście komuś, kto się na tym nie zna, jest wszystko jedno, jakim typem maszyny poleci, natomiast tak samo, jak w przypadku samochodów, również niektóre samoloty są mniej, a inne bardziej ekonomiczne. Mniejsze lub większe maszyny w różnych wersjach wyposażenia i oprzyrządowania znajdują zastosowanie w różnych typach przelotów. Drugą istotną różnicą, która już zależy ściśle od polityki sprzedażowej firmy, jest dopuszczalna wielkość bagażu kabinowego i rejestrowanego, a także wysokość opłat za nadbagaż. Każdy dodatkowy kilogram bagażu to obciążenie, które zwiększa zużycie paliwa, a więc i koszt przelotu. Zasadniczo w ramach bagażu kabinowego może być przewożony niewielki plecak czy torba. Znaczenie ma jednak nie tyle waga bagażu, ile raczej jego wymiary. Schowki ponad fotelami są różnej wielkości, i to właśnie to decyduje o wielkości bagażu.

Oczywiście są również inne różnice, które nie wynikają z uwarunkowań technicznych czy technologicznych, ale z pewnego podejścia do prowadzenia działalności. Są tanie linie, które operują po prostu w wybranym regionie świata i mimo tego, że teoretycznie mogłyby zwiększyć swoje udziały również na innych rynkach- nie robią tego. Wniosek dla pasażerów jest oczywisty- nie z każdym przewoźnikiem da się wszędzie dolecieć. To niby logiczne, ale wiele osób cały czas narzeka, że dany przewoźnik, z którym lubią latać, nie obsługuje połączeń z niektórymi krajami- taka jest polityka linii lotniczych i pasażerowie mogą najwyżej przyjąć to do wiadomości.

Mimo tych pewnych ograniczeń oczywiście nie można powiedzieć, że tanie linie lotnicze to zły typ przewoźnika. Każda forma podróżowania ma wady, ale ma też zalety. W tym przypadku jest tak samo. Przewoźnicy niskokosztowi przede wszystkim oferują, jak się nietrudno domyślić, znacznie niższe ceny niż przewoźnicy regularni. Nie jest wcale wielkim problemem znaleźć bilet za dwucyfrową cenę, kiedy normalnie kosztuje on około 300-400 złotych. To na pewno jest zaleta. Jeśli chodzi o inne możliwości tanich linii lotniczych- dzięki własnym bazom są to przewoźnicy bardzo elastyczni i mobilni. Ponieważ podlegają tym samym regulacjom prawnym co regularne linie lotnicze, cechują się takim samym poziomem zabezpieczenia lotów i równie dobrze przygotowanym personelem, a i możliwości technologiczne są bardzo zbliżone to tych, którymi chwalą się regularni przewoźnicy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.