Interesujące aspekty turystyki szwajcarskiej

Interesujące aspekty turystyki szwajcarskiej

Chociaż Szwajcaria z powodu pandemii Covid-19 stała się ostatnio miejscem na nowo odkrywanym głównie przez obywateli tego kraju, to w “Le temps” pojawił się artykuł, który zachęcał do odwiedzania tego kraju, wymieniając kilka faktów, które zdominowały tamtejszą turystykę. Zauważono, że  jedną z głównych atrakcji turystycznych Szwajcarii jest Chateau de Chillon, średniowieczny zamek leżący w pobliżu Jeziora Genewskiego, który po ośmiuset latach stał się kolebką turystyki.

Według najnowszych danych Światowej Organizacji Turystyki w 2018 roku branża ta generowała 4,1 miliarda dolarów przychodu każdego dnia. Jednak z początkiem pandemii Covid-19 branża ta zupełnie się załamała. “Turyści nadal odwiedzają ten piękny zabytek, ale obecnie jest ich znacznie mniej”, zauważa Marta dos Santos, historyk i dyrektor fundacji, która czuwa nad tym najbardziej cenionym zabytkiem Szwajcarii. “W zeszłym roku odnotowano rekordową liczbę 423 000 wejść odwiedzających, z czego 77% stanowili  turyści zagraniczni, głównie Chińczycy i Amerykanie”, dodaje Marta dos Santos.

The Grand Tour

Jeśli jesteś jednym z turystów, który tego lat przemierzał szwajcarskie terytorium, z pewnością zauważyłeś, że w wielu miejscach widnieją znaki z czerwonym napisem “Grand Tour”. Wyznaczają one 45 atrakcji turystycznych, które należy zobaczyć w Szwajcarii. Ta turystyczna koncepcja marketingowa jest inspirowana europejską tradycją, która miała swój początek w osiemnastym wieku. Charakteryzowała się ona podróżami, które odbywała europejska arystokracja, głównie brytyjska, w rejon Morza Śródziemnego.

Jednym z etapów tych podróży była Szwajcaria. Według historyka Laurenta Tissota na popularność Szwajcarii złożyło się kilka składników. które stały się przyczyna wzbudzenia dużego entuzjazmu do zwiedzania tego kraju. Ten entuzjazm dotyczy przede wszystkim Jeziora Genewskiego, ale też i środkowej Szwajcarii, Przełęczy Gotarda i w pewnym stopniu Oberlandu Berneńskiego. Rozwój turystyki w regionach Gryzonii i Ticino uplasował się na drugim miejscu.

Wspaniałe krajobrazy z imponującymi pasmami górskimi, zagubione wśród krystalicznie czystych jezior odbiły się szczególnym rezonansem u podróżników, którzy poszukiwali romantycznych wrażeń. W osiemnastym wieku w Anglii stało się popularne nowe, estetyczne postrzeganie natury. Artyści, malarze i arystokraci zaczęli postrzegać naturę jako źródło inspiracji duchowej. “Do tych zmian przyczynił się rozwój urbanizacji i industrializacji. W miastach zaczęło robić się zbyt ciasno. Dlatego coraz większą popularnością zaczęły cieszyć się wycieczki i podróże”, twierdzi Cèdric Humair, wykładowca i badacz z uniwersytetu w Lozannie.

Miejsce, które należy obowiązkowo odwiedzić

Od 1750 do 1790 roku, a następnie po wojnach napoleońskich, Szwajcaria stała się miejscem, które należy obowiązkowo odwiedzić. Do jej rozgłosu przyczyniły się różne dzieła historyczne i ilustracje, które były prezentowane w krajach pochodzenia ich autorów. Skupiały uwagę cudzoziemców na tym niewielkim kraju, który wówczas głównie opierał swoją gospodarkę na rolnictwie. “Opublikowany w grudniu 1816 roku wiersz “Więzień z Chillon” z pewnością spopularyzował okolice Jeziora Genewskiego jako obowiązkowego miejsca docelowego podróżników. Ten wiersz sprawił, że jego autor Lord Byron, stał się mimowolnie ekspertem w dziedzinie marketingu turystycznego“, nieco ironizuje dyrektor zamku w Chillon.

Coubert, Hugo, Dumas, Chateaubriand i wiele innych postaci europejskiej dziewiętnastowiecznej sceny artystycznej wyruszało w drogę, by odwiedzić sabaudzkie więzienie. Zamek stał się ikoną romantyzmu. Malarz Eugène Delacroix namalował we Francji fabularyzowaną wersję tortur, jakie znosił Bonivard. W ten sposób świadectwa artystyczne propagujące szwajcarską turystykę mnożyły się przez lata. Anonimowi podróżnicy poprzez swoje historie również się przyczynili w dużym stopniu, aby uczynić Szwajcarii jednym z wiodących miejsc turystycznych na świecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.